Den urbana medelklassen har festat klart

Idag sitter jag på Starbucks, som nyligen har öppnat här i Göteborg, och har precis beställt in en frappuccino double chocolaty chip. Alldeles nyss fick jag ett mail på min Ipad från en medlem i SSU-Hisingen som undrade när motionsstoppet till DÅK:en är. Han har uppmärksammat hur förrädarna i den urbana medelklassen allt mer breder ut sig här i staden och att det borde nu vara dags att sätta stopp för dessa borgarnas lakejer. Han har lite idéer om hur man skulle kunna ta ner denna väljargrupp på jorden igen och behövde därför lite hjälp med motionsskrivandet.

 

Förra veckan när jag åkte skidor med några polare i Åre var flyget tillbaka söderut ett par timmar försenat så jag passade på att lästa den nya rapporten Två Städer skriven Anne-Marie Lindgren på Arbetarrörelsens tankesmedaja. Hon skriver att den relativt stora (och dessutom växande) urbana medelklassen är resursstark, välutbildad, etablerad i sociala nätverk och har stort självförtroende. Det är människor som klarar sig rätt bra undan nedskärningar i socialförsäkringarna och gynnas av den ekonomiska krisens låga räntor.

Motionsstoppet till SSU Göteborgs DÅK (eller distriktårskonferens) 2012 är satt till den 11 februari, kl. 23.59 så jag tog genast upp min MacBook och började skriva på en motion åt honom. Jag lägger ut den här på bloggen.

SSU Hisingen yrkar på att

  • Ränteavdraget slopas helt.
  • Riksbanken återpolitiseras och att riksdagen beslutar om nivån reporäntan.
  • RUT- och ROT-avdrag slopas
  • Fastighetsskatt och värnskatt återinförs och höjs kraftigt från 2006 års nivåer
  • Jobbskatteavdragen slopas och att inkomster över 300 000 kr per år ska beskattas med 50 procent statlig skatt.
  • Göteborgs SSU-distrikt tar motionen som sin egen och skickar den till SSU Kongressen 2012.
  • Göteborgs SSU-distrikt skickar motionen till Socialdemokraternas Kongress

I valet till riksdagen röstade hela 48,7 procent av göteborgarna på Alliansen och Moderaterna fick över 30 procent av rösterna medan Socialdemokraterna endast fick runt 25 procent. Skrämmande siffror med tanke på att valdeltagandet i Göteborg ökade jämfört med valet 2006. Det är uppenbart att den växande urbana medelklassen har festat klart och det är dags att de nu börjar rätta in sig efter vänsterns klassbetonade rättvisepolitik.

Kampen går vidare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0